[translate to English version]
Nikon Roadshow to cykliczna impreza prezentująca najnowszy sprzęt fotograficzny marki Nikon. Wczoraj w warszawskim PKiN w najnowocześniej z sal-Sali Kisielewskiego odbyła się prezentacja (dla szerszej publiczności) długo wyczekiwanych modeli Nikona D4, D800 i D800E przy akompaniamencie: oświetlenia Fomei i monitorów marki Eizo. Impreza składała się z dwóch części, pierwszej wykładowej podczas, której Wiktor Sobolewski przedstawił możliwości najnowszych gigantów spod szyldu eN. Druga najbardziej wyczekiwana-część praktyczna gdzie każdy z zaproszonych uczestników pokazów mógł przetestować zarówno aparaty jak i obiektywy będące w ofercie producenta. Możliwość przetestowania trzech nowych lustrzanek jest tym bardziej ciekawa z tego względu, że aparaty te nie są jeszcze dostępne w sprzedaży. D4 w sklepach pojawi się prawdopodobnie już w przyszłym tygodniu natomiast D800 i D800E pod koniec marca. Kolejną z nowości Nikona jest fakt że D4 i D800E dostępne będą w sprzedaży tylko w sieci sklepów NPS. Ceny wyjściowe aparatów to odpowiednio 12 000 zł, 14 000 zł, 26 000 zł dla D800, D800E i D4. W pokazie uczestniczyłem dzięki uprzejmości programu Nikon Professional Services przeznaczonego dla „elity profesjonalnych fotografów” Zapraszam Was do obejrzenia kilku zdjęć-sampli, które zostały wykonane podczas wczorajszego „Roadshow Nikon D4 i D800”. Fotografie pokazują możliwości 36,3 mln pikseli matrycy Nikona w aparatach D800 i D800E oraz jej sposobu działaniu w zakresie czułości ISO 50-25 600.
Na początek 6 zdjęć z Nikona D800 + Nikkor AF 85mm F/1.8 D ze statywu od ISO 100 do ISO 25 600 wszystkie na F/8 + dodatkowo (w paczce) jedno zdjęcie w identycznej konfiguracji sprzętowej na ISO 50 F/3.5. Ustawienia aparatu przywrócone do fabrycznych, preselekcja przysłony, auto WB, pomiar matrycowy, samowyzwalacz. W ramach ciekawostki: pojedyncze zdjęcie JPG o wymiarach 7360×4912 waży od 16,5mb do 38,9mb natomiast jego odpowiedniki NEF ok 75mb/sztuka. Mój 4 rdzeniowy komputer z 12GB RAMu z plikami sobie radzi…ale nic ponadto 😉
Zdjęcia w formacie JPG (162mb) wywołane w ACR na standardowych ustawieniach programu możecie ściągnąć z tego adresu:
Zdjęcia w formacie NEF (250MB+67,7MB) możecie ściągnąć z tego adresu:
- Nikon D800 ISO50-25600 NEF część I lub Nikon D800 ISO50-25600 NEF część I hasło do pliku: gmurczyk
- Nikon D800 ISO50-25600 NEF część II lub Nikon D800 ISO50-25600 NEF część II hasło do pliku: gmurczyk
Całość JPG + NEF (417mb):
Nikon D800:
- Matryca CMOS formatu FX (pełnoklatkowa) o rozdzielczości 36,3 mln pikseli z wysokim współczynnikiem sygnał/szum, szerokim zakresem dynamiki oraz 12-kanałowym odczytem.
- Czułość ISO 100–6400: z możliwością zwiększenia do odpowiednika ISO 25 600 oraz zmniejszenia do odpowiednika ISO 50.
- 4 kl./s w trybie zdjęć seryjnych z kadrowaniem w formacie FX/5:4.
- 5 kl./s w trybach kadrowania w formacie 1,2x/DX.
- Funkcja nagrywania filmów D-Movie w trybie wielokadrowym umożliwia nagrywanie filmów w formacie FX i DX z pełną rozdzielczością HD (1080p) i szybkością 30, 25 i 24 klatek na sekundę. Maksymalny czas nagrywania to ok. 29 minut 59 sekund. Oferuje nieskompresowany sygnał wyjściowy HDMI do urządzeń zewnętrznych oraz system audio HiFi.
- 51-punktowy system autofokusa Multi-CAM3500FX: możliwość manualnego wybrania pojedynczego pola ostrości lub pozostawienia aparatowi wyboru odpowiedniego pola spośród 9, 21 lub wszystkich 51 punktów. Działa nawet przy ekspozycji -2 EV (ISO 100, 20°C).
- Procesor przetwarzania obrazu EXPEED 3 z 14-bitową konwersją analogowo-cyfrową i 16-bitowym przetwarzaniem obrazu zapewnia niezwykle płynne przejścia tonalne.
- Wyświetlacz LCD o przekątnej 8 cm (3,2 cala), 921 tys. punktów z automatycznym sterowaniem jasnością, powłoką przeciwodblaskową i wierną reprodukcją kolorów.
- Matrycowy pomiar światła 3D Color Matrix III: Czujnik AE AF z 91 000 punktów i ciągłym rozpoznawaniem twarzy.
- 100% pokrycie pola widzenia w wizjerze.
- Tryb cichego fotografowania: znakomity do dyskretnego wykonywania zdjęć, ponieważ znacznie ogranicza głośność mechanizmu powrotu lustra.
- Precyzyjny i bardzo trwały mechanizm migawki: standardowa wytrzymałość 200 000 cykli.
- Nośnik danych: 2 gniazda kart (SD i CF).
- Wytrzymały korpus ze stopu magnezu: odporny na działanie wilgoci i kurzu.
- Obsługa bezprzewodowych i przewodowych sieci LAN przy użyciu opcjonalnego przekaźnika bezprzewodowego WT-4.
Dość ciekawą sprawą jest wypuszczenie przez Nikona dwóch wersji aparatu D800. Drugą z wersji zapowiadającego się hitu jest:
Nikon D800E
Lustrzanka D800E to specjalna edycja modelu D800 zaprojektowana specjalnie dla fotografów potrzebujących maksymalnej szczegółowości. W celu zapewnienia wyjątkowej ostrości matrycę formatu FX o rozdzielczości 36,3 mln pikseli wyposażono w optyczny filtr dolnoprzepustowy bez właściwości antyaliasingowych. To idealne narzędzie dla fotografujących, którzy chcą zwrócić uwagę na detale obrazu.
Kolejne 6 zdjęć z Nikona D800E + Nikkor AF 85mm F/1.8 D ze statywu od ISO 100 do ISO 25 600 wszystkie na F/7.1 . Ustawienia aparatu przywrócone do fabrycznych, preselekcja przysłony, auto WB, pomiar matrycowy, samowyzwalacz. Zdjęcia z D800E robiłem ponad godzinę później mniej więcej w tym samym miejscu jednak oświetlenie w budynku było już inne co zresztą widać wyraźnie na fotografiach. W ramach ciekawostki: pojedyncze zdjęcie JPG o wymiarach 7360×4912 waże od 14mb do 36,7mb (czym większa czułość tym cięższy plik) ich odpowiednik NEF ok 39-49mb/icz.
Zdjęcia w formacie JPG (156mb) wywołane w ACR na standardowych ustawieniach programu możecie ściągnąć z tego adresu:
Zdjęcia w formacie NEF (250mb+10,3mb) możecie ściągnąć z tego adresu:
- Nikon D800E ISO100-25600 NEF część I lub Nikon D800E ISO100-25600 NEF część I hasło do pliku: gmurczyk
- Nikon D800E ISO100-25600 NEF część II lub Nikon D800E ISO100-25600 NEF część II hasło do pliku: gmurczyk
Całość JPG + NEF (417mb):
Nikon D4:
- Matryca CMOS formatu FX (pełnoklatkowa) o rozdzielczości 16,2 mln pikseli z szybkim odczytem danych, który umożliwia fotografowanie z szybkością do 11 kl./s w formacie FX.
- Czułość ISO 100–12 800: z możliwością zwiększenia do odpowiednika wartości 204 800 oraz zmniejszenia do odpowiednika wartości 50. Wysoki stosunek sygnału do szumu i szeroki zakres dynamiki.
- Funkcja nagrywania filmów D-Movie w wielu formatach: Umożliwia nagrywanie filmów z pełną rozdzielczością Full HD (1080p) w formacie FX i DX lub z natywną rozdzielczością.
- Full HD (1920×1080, crop x2,7). Oferuje nieskompresowany sygnał wyjściowy HDMI o pełnej rozdzielczości do urządzeń zewnętrznych.
- Nowa, bardzo wytrzymała migawka wykonana z kompozytu z włókien kewlarowych i węglowych: standardowa wytrzymałość wynosi 400 000 wyzwoleń, obsługiwane są czasy migawki od 1/8000 sekundy do 30 sekund i synchronizacja błysku do 1/250 sekundy.
- 51-punktowy system autofokusa Multi-CAM3500FX: możliwość ręcznego wybierania pojedynczego pola ostrości lub pozostawienia aparatowi wyboru odpowiedniego pola spośród 9, 21 lub wszystkich 51 punktów. Działa nawet przy ekspozycji -2 EV (ISO 100, 20°C).
- Procesor obrazu EXPEED 3 z 14-bitową konwersją analogowo-cyfrową i 16-bitowym przetwarzaniem obrazu zapewnia niezwykle płynne przejścia tonalne.
- Monitor LCD o przekątnej 8 cm (3,2 cala) i rozdzielczości 922 tys. punktów z automatyczną regulacją jasności. Powłoka przeciwodblaskowa i reprodukcja szerokiej gamy kolorów.
- Matrycowy pomiar ekspozycji 3D Color Matrix III: Czujnik AE AF z 91 000 pikseli i ciągłym rozpoznawaniem twarzy
- 100% pokrycie pola widzenia w wizjerze i trzy tryby kadrowania: 5:4, 1,2x i format DX. W trybach kadrowania obraz w wizjerze jest maskowany.
- Liczba klatek na sekundę przy nagrywaniu filmów: 30, 25 i 24 kl./s; maksymalny czas nagrywania ok. 30 minut.
- Nagrywanie dźwięku w wysokiej jakości: Wejście mikrofonu stereofonicznego i wyjście słuchawek zewnętrznych umożliwiają precyzyjną regulację poziomu dźwięku przed nagrywaniem i w jego trakcie. Do złącza liniowego można też podłączyć liniowe rejestratory dźwięku PCM.
- Nośnik danych: dwa gniazda kart pamięci. – jedno na szybkie karty CF (UDMA 7) oraz jedno na szybkie i pojemne karty XQD.
- Obsługa bezprzewodowych i przewodowych sieci LAN przy użyciu opcjonalnego przekaźnika bezprzewodowego WT-4 lub nowego, kompaktowego modelu WT-5.
Zdjęć z D4 tym razem niestety nie będzie. Na pokazach mieliśmy do dyspozycji po jednej sztuce D800, D800E i jedną (lub dwie?) D4 jednak ilość osób chętnych do własnoręcznego przetestowania aparatów wymuszała na nas samodyscyplinę w postaci max. 10 minutowych przechadzek ze sprzętem (której prawie wszyscy przestrzegali…) czyli zdecydowanie za mało, tym bardziej jeśli w tym czasie chcemy jeszcze wyjąć wszystko co mamy w kieszeniach 😉 . Z mojej scenki rodzajowej szczególnie dumny nie jestem ale biorąc pod uwagę fakt że był to pomysł czysto spontaniczny myślę że można go uznać za opcję z braku laku lepszy i kit 😉 . Podsumowań również nie będzie. Po NEFach, które udostępniam do Waszej dyspozycji każdy z Was widzi jakie są mniej więcej możliwości tych aparatów pod względem ich czułości i szumów. Chętnie przeczytam Wasze spostrzeżenia w komentarzach.
Jeśli ktoś z Was ma problem z otwieraniem NEFów z obu aparatów może np. ściągnąć darmową trialową wersję Adobe Photoshop Camera Raw 6.7 Release Candidate, w której dodano obsługę najnowszych aparatów takich jak: Canon EOS 1D X, Canon EOS 5D Mark III, Canon PowerShot G1 X, Canon PowerShot S100V, Fuji FinePix F505EXR, Fuji FinePix F605EXR, Fuji FinePix HS30EXR, Fuji FinePix X-S1, Nikon D4, Nikon D800, Nikon D800E
Zdjęcia w opisach (na białych tłach) jak i same opisy pochodzą ze strony producenta: Nikon
Dzisiejszy wpis jest pierwszym w nowej kategorii Sprzęt gdzie od czasu do czasu napiszę Wam co nieco o sprzęcie (mniej lub bardziej) fotograficznym, który wykorzystuję w codziennej pracy. A że początki bywają trudne-proszę o wyrozumiałość 😉 .
Komentarze i wszelkiego rodzaju mobilizująca aktywność social media mile widziana. Jak zawsze zapraszam Was na mój Facebook, Google+ i Twitter. Do zobaczenia gdzieś tam 🙂
li